Pad​maja Naidu Himalájai Állatkert és Botanikuskert

A városban meglátogattunk egy csodálatos állatkertet, mely egy botanikus kert közepén helyezkedett el.

Fotók: Sygma

Az állatkertben olyan csodálatos és ritka állatok voltak megtekinthetők, mint a barna medve, a bengáli, vagy a fehér tigris, de többek között itt találkoztam életem első vörös pandájával is. A pandamaci meglepően kis testű, épp egy fa ágán szunyókált, majd egykedvűen figyelte a bámészkodó turisták áradatát.

A képen a vörös panda néz ránk egykedvű unalommal.

Az állatok számára igyekeztek természetes környezetet biztosítani, sokszor nem rács, vagy kerítés, hanem csupán egy mély árok választotta el a turistákat és az állatkert lakóit egymástól.

A képen a himalájai farkas látható.

Természetesen a mozgékonyabb állatokat, mint a tigrisek vagy a párduc, ketrecben tartották, hogy ne tudjanak kiszabadulni, hiszen ők szinte minden árkot könnyedén átugrottak, vagy átmásztak volna. A ketrecek azonban tágasak és barátságosak voltak, bár erről a megkérdezett állatok lehet, hogy eltérően nyilatkoztak volna.

A hópárdus szintén egykedvűen szemléli az eseményeket. A ketrece tágas és otthonos.

Az állatkert bejárata előtt lehetőség volt, 40 forintnak megfelelő összegért, népviseletbe öltözni és néhány fényképfelvételt készíteni. Mi is kihasználtuk az alkalmat, igazi helyi lakosokhoz hasonlóan felöltöztünk, a lányok fejükre erősített kosárral, a férfiak pedig harci tőrrel az oldalukon pózoltak. A csoport több tagja is vállalta az öltöztetést és jó hangulatban, nagyokat nevetve fotózkodtunk egymással.

A Himalájai Hegymászó Intézet (hegymászó múzeum)

A hegymászó múzeum előtt Edmund Hillary életnagyságú szobra volt látható. Hillary és Tenzin Norgay serpa voltak azok, akik 1953-ban először mászták meg – sikeres expedíció keretében –  a Mount Everestet. Sokáig nem lehetett tudni, hogy ki volt az első, aki a csúcsra lépett, ennek azt hiszem nem is volt jelentősége. Emberfeletti teljesítmény és nem kis kitartás kellett a sikeres expedícióhoz.

A múzeum falán található szobor nagyon kifejező.

A múzeum belsejében hegymászó felszereléseket, a Himalája csúcsairól készült maketteket, az út során készített felvételeket, útleírásokat lehetett megtekinteni. Érdekes volt látni, hogy mit viseltek az emberek 50 éve és mit viselnek ma a hegymászás során, vagy miben aludtak, mivel melegítették meg az ételt, mit fogyasztottak miközben próbálták meghódítani a legmagasabb csúcsokat.

A múzeum előtt Edmund Hillary szobra található. Ő volt az első ember, aki Tenzing Norgay sherpa társaságában mehódította a Mount Everest havas csúcsát. Csak a halálos ágyán árulta el kettőjük közül melyikőjük volt, aki először elérte a csúcsot.

8000 méter már erősen igénybe veszi az emberi szervezetet, csökken az oxigénellátás, nő a vérnyomás, éjszaka pedig akár mínusz 30 fokos hideg is előfordul. Ebben a magasságban végzetes lehet, ha valaki rosszul osztja be erejét és erőtartalékait.

Kőrösi Csoma Sándor sírjánál

Minden évben érkeznek zarándokok Kőrösi Csoma Sándor sírhelyéhez.

1842. április 11-én Darjeelingben fejezte be élete útját Kőrösi Csoma Sándor, az angol-tibeti, tibeti-angol szótár megalkotója, igazi nyelvész zseni. A Kancsenzönga árnyékában található európai temetőben helyezték végső nyugalomra, sírját egy indiai férfi gondozza.

A sírt gondozó indiai férfi a háttérben, fekete pólóban, bézbolsapkában látható.

Évente akadnak magyar látogatók, akik egy-egy koszorúval, virággal fejezik ki tiszteletüket az elhunyt nyelvész emlékének. Az európai temetőben minden tiszta, rendezett, gyönyörű panoráma nyílik a hegyekre a sírokat csend és nyugalom lengi körül. Azt hiszem kívánni sem lehet ennél szebb nyughelyet.

A gyönyörű környezet magáért beszél. Ebben a temetőben Darjeelingben elhunyt külföldi személyek sírja található.

A sírt gondozó férfi emlékkönyvben gyűjti a látogatók üzeneteit, fényképeit. Mi is kihasználtuk az alkalmat és átlapozva a könyvecskét otthagytuk kézjegyünket. A helyszínen csoportképet készítettünk, amelyet hazaérkezve postai úton küldtünk vissza Darjeelingbe, ezzel is gyarapítva a megkezdett fotóalbumot.

A csoportból többen írtünk az emlékkönyvbe és hazaérve csoportképet is küldtünk az indiai férfinek emlékül.

A magyar kormány kopjafát is emelt a híres nyelvész emlékére, nem messze eredeti nyughelyétől.

A himalájai "játékvonat" a világörökség része

Darjeelingen is áthalad az a híres kisvasút, mely 1879-1881 között angol fennhatóság alatt épült és a Himalájában található településeket köti össze egymással. Már megépítése is kisebb bravúrnak számított, léte pedig – a rendszeresen zajló földcsuszamlások közepette – kisebb csodának számít.

A kisvasút a mai napig közlekedik, 70-80 kilométer távolságot kb. 8 óra vonatozással lehet megtenni. Ebben természetesen még nincsenek benne a késések, vagy a nem tervezett megállók, várakozások.

A lassú haladás egyik oka, hogy a síneken aktív élet zajlik, árusok árulják a portékájukat, itt ücsörögnek, teázgatnak a helyi lakosok, így gyakran előfordul, hogy a vonat hangos dudálására kezdik leszedegetni a sínekről portékáikat az emberek.

A sínek mellett árusító hölgy, minden településen sokat látni belőlük, nem is látni tőlük a síneket.

Az idő rövidsége miatt sajnos nem volt lehetőségünk kipróbálni a „játékvonatot”, Harijan szerint a menetrend bizonytalan, a menetidő kiszámíthatatlan és az indiai közlekedést ismerve biztos hónapokkal korábban meg kell venni a jegyet az utazáshoz. Többen szerették volna kipróbálni, ezen információk birtokában azonban mindenki inkább a biztos programokat, mint a bizonytalan vonatozást választotta.

Napfelkelte a Tigris hegyről, és a Mount Everest

A harmadik nap reggelén nagyon korán keltünk, hajnali öt órakor már úton voltunk terepjáróinkkal a Tigris hegy irányába, hogy megcsodáljuk a Himalája hegyei között előbukkanó felkelő nap fényeit.

Fél ötkor még mindenki csipás szemekkel támolygott a szálloda előterében, majd gyorsan elfoglaltuk előre megrendelt terepjáróinkat. A reggeli órák meglehetősen hűvösek, próbáltam melegen felöltözni, amiben segítségemre szolgált a szálloda ajándékboltjában megvásárolt gyapjúkendő. Itthonról nem sok ruhát vittünk magunkkal, a kettőnk csomagja 10 kilogramm alatt volt, amiből utunk során fokozatosan kitettünk egy-egy ruhadarabot, meleg ruhával pedig egyáltalán nem készültünk. Ez nem jelentett problémát, Indiában is lehetett kapni mindent, csak sokkal olcsóbban és sokszor jobb minőségben, mint itthon. A hatalmas gyapjúkendőt kb. 1200,- forintnak megfelelő összegért vásároltam és a vonaton takaró gyanánt is jó szolgálatot tett.

A hegyre gyorsan – kb. fél órás utazással – felértünk. Legnagyobb megdöbbenésemre kisebb tömeg fogadott a Tigris hegy tetején, úgy tűnt a napfelkeltét kívánja megtekinteni mindenki, aki él és mozog a Himalájában.

Látszik, hogy mindenki sapkában, felöltözve várta a napfelkeltét. A parkolóban forró teát, meleg ruhákat árusítottak az érkezőknek.

A hegytetőn egy parkoló fogadott, mellette kőből készült, két szintes házikó állt. Az épületben székek voltak betéve, VIP helyek a második emeleten, az olcsóbbak az első emeletre szóltak. A második emeletre minden jegy elkelt, így csoportunknak maradt az első szint.

Harijan elmondta, hogy a jó helyek érdekében tülekedni kell, így kérte, hogy nyugodtan alkalmazzuk az Indiában tanultakat.

Én az épület első emeletén maradtam, párom pedig elindult felfedező útra, hogy megkeresse a legjobb a kilátást. Pár perc múlva már teljesen az ablakhoz préselődve várakoztam, mögöttem mindenki lélegzetvisszafojtva, telefonnal a kezében készült elkapni a tökéletes pillanatot.

A hirtelen előbukkanó napkorong csodálatos látványt nyújtott.

Aztán egyszer csak előbukkan a napocska, narancsos fénybe vonva a Himalája hófödte hegyeit. A tömegen morajlás futott végig, még szorosabban az ablakhoz tapadtunk. Voltak olyan bátor harcosok, akik az ablakon kimászva a párkányra is kimerészkedtek. Szorongatott helyzetemből pár perc múlva én is kiugrottam, így hamarosan se ki, se be állapotban vártam, hogy a napkorong teljes feljövetelét követően elfogyjon a termet megtöltő tömeg.

Emberek lógnak az ablakban, a bátrabbak a párkányra is kimerészkedtek.

Kivételesen tiszta volt az idő, így jól lehetett látni a Mount Everes csúcsát is, ami vezetőnk szerint öt alkalomból csupán egyszer fordul elő. Most nemcsak felbukkant a csúcs, hanem hosszú időn keresztül látni engedte magát és erről nem győztünk elég felvételt készíteni. A fenti képen a középső kicsi csúcs az Everest.

A Kancsenzönga most is teljes pompájában ragyogott előttünk, közben a leleményes indiaiak teát, kávét, térképet, sapkát, kesztyűt igyekeztek eladni a bámészkodó turistáknak.

Egy igazi buddhista templomban

A Tigris hegyről lefelé tartva egy igazi buddhista templomba is betértünk. Az épület nagyon színes volt, minden oldalról megpörgethető imamalmok vették körül.

A templom belsejében hatalmas oltár volt elhelyezve és egy kisebb könyvtár darabjai voltak megtalálhatóak a teremben. Középen oltár, körbe könyvek, a templomban egy buddhista szerzetes figyelte a csoportot.

Az templomból kilépve körbejártam az épületet, majd kicsit messzebb sétálva újra gyönyörködtem a hegyek nyújtotta látványban. Csend, nyugalom, jó levegő, szinte tapintani lehetett a békét.

A templom udvarán szerzetesek – kézzel készített –  imazászlót, füstölőt, könyveket árultak, melyek megvásárlásával támogatni lehetett munkásságukat.

Búcsú a várostól

Ezt követően visszatértünk szállodánkba, ahol főtt krumplival és zabkásával várták meggyötört gyomrunkat. A főtt krumpli kimondottan rendelésre készült, el kellett Harijannak magyarázni hogyan készül és mi a célja. Szerencsére nem sikerül elrontani, az íze olyan volt, mint itthon.

Reggeli után szabad program, itt volt a lehetőség, hogy mindenki megvásárolja a korábban  kinézett ajándéktárgyakat, majd ebéd után terepjárókkal indultunk vissza New Jalpaiguri állomásra.

Újabb vonatozás várt ránk, az utolsó az éjszakai vonatutak sorában.