Építészeti szempontból a szépség és a Tadzs Mahal szinte egybeforrt egymással, az épület évszázadok alatt a szépség és szerelem megtestesítőjeként vonult be a köztudatba.
A szép épületek mindig is lenyűgözték az emberiséget, vonzódunk mindenhez, ami monumentális, valahogy ösztönösen elbűvöl, lélekben felemel azáltal, hogy szembesít bennünket saját mulandóságunkkal.
De lássuk milyen is élőbe körbejárni a világörökség eme csodáját...
Megérkezés Agrába
Három óra körül érkeztünk a városba, de buszunkkal nem lehetett a Tadzs Mahal épületét megközelíteni, így maradt a jól bevált motoros riksa.
A riksából kiszállva számtalan önkéntes idegenvezető, fényképész ajánlotta fel szolgálatait, amit alig tudtunk – a jegyvételre való várakozás közepette – elhárítani.
Végül vezetőnk megvásárolta a belépőjegyeket. Érdekes, hogy a jegy az indiai embereknek 250, a külföldieknek pedig 750 rúpiába került. A magasabb árért plusz szolgáltatásként soron kívül – az indiai tömegen átfurakodva – engedtek be minket, nem kellett levennünk a cipőnket a sírboltba történő belépés előtt és a helyiekkel ellentétben a wc-t is ingyenesen használhattuk. Átszámolva, európai viszonylatban, így sem fizettünk sokat, hiszen mindössze 3.000,- forintért megtekinthettük a világörökség eme csodáját.
A beléptetés
A Tadzs Mahal előtt szigorú beléptető rendszer volt, nem lehetett bevinni semmiféle vágó, vagy szúró szerszámot, öngyújtót, cigarettát, rágógumit és még sorolhatnám a listát. A nőket és férfiakat külön sorokban vizsgálták át, még az övtáskámat is lecsatoltatták, minden holmimat átvilágítottak. Az egész egy reptéri beléptetéshez hasonlított, annak talán egy szigorúbb változatára, éppen a papucsomat nem tetették le velem. A férfiak hozzánk képest gyorsan haladtak, és türelmesen várakoztak a túloldalon.
Végre – nem kis megkönnyebbülésemre – én is átjutottam. Éppen odaértem páromhoz, amikor egy indiai fiatalember lépett hozzánk és engedélyt kért Gabitól, hogy lefényképezhessen. Teljesen a múlt században éreztem magam, zavarban voltam, de próbáltam kedvesen mosolyogni. Láttam, hogy csoporttársaim közül többen szintén mosolyogva pózolnak, volt, aki mellett gyerekek, volt, aki mellett egész családok ácsorogtak.
A Tadzs Mahalnál az indiai emberek is kihasználják a fehér ember látványa nyújtotta lehetőségeket, így a későbbiekben is lépten-nyomon fényképezkedni akartak velünk. Nem voltak tolakodóak, egyszerűen csak érződött, hogy a helyi lakosok számára a Tadzs Mahal egybeforrt a fehér turistákkal, akiket egyébként klimatizált turistabuszokon, csupán messziről láthatnának. A fehér bőrű turista tehát – a helyi emberek számára – az épülethez tartozó látványosságnak számított.
Megpillantani a Tadzs Mahalt
Áthaladva a beléptető rendszeren és a fényképet kérő tömegen egy vöröskőből épült hatalmas kapuhoz érkeztünk. A kapu több kultúrában a mennyországot szimbolizálja és feladata, hogy segítse a belépő átszellemülését. A bejárat itt is elérte célját, főleg, hogy mögötte lassan kezdett kibontakozni a Tadzs Mahal hófehér sziluettje, melytől első pillanatban még a lélegzetem is elakadt. Az épület csodálatos látványt nyújtott, a nap fénye szépen játszott a fehér márvány teljes felületén, melynek egyes részeit szikrázó fehérség, más részeit pedig már aranyló koszorú díszítette. A márvány minden napszakban visszatükrözi a napsugarakat, így az épület színe a nap állásának függvényében változik. A napfelkelte és a naplemente nyújtja a legszebb látványt.
A bejárattól mesterséges tó vezet egészen a Tadzs Mahalig, a legtöbb felvétel a tó előtti korlátnál készül, így a háttérben szépen látszódik az egész épület. Természetesen mi is számtalan fényképet készítettünk, ami a nagy tömeg miatt nem volt egyszerű. Sorba kellett állni és nehéz volt olyan pillanatot elkapni, amikor rajtunk kívül nem volt más a felvételen.
Itt is rengeteg fotós várakozott, akik felajánlották szolgálataikat és igyekeztek egy-egy felvétel erejéig megtisztítani a területet. Többen készíttettek fényképet a csoportból, amit – a megállapodás értelmében – csak a kinyomtatott felvétel átadásakor kellett kifizetni.
A képek készítése után azonban a fotós hirtelen eltűnt. Többen hiába keresték, kisebb ijedelem futott végig az embereken, mindenki azt hitte művészünk felrúgta a megállapodást. Vezetőnk gyorsan mindenkit megnyugtatott, szerinte ugyanis Indiában nem fordulhat elő, hogy valaki önként lemondjon az előre megbeszélt rúpiákról. Kérte, hogy bízzunk az indiai emberek leleményességében, és higgyük el fotóművészünk időben megtalálja majd a csoportot.
A Tadzs Mahal története
Lassan sétálva végre elértük a mauzóleumot és leültünk az épület mögötti márvány lépcsőre, ahol vezetőnk elmesélte a Tadzs Mahal történetét.
A történet szerint a Tadzs Mahalt Sáh Dzsahán szultán – sáh a királyok perzsa megnevezése – szeretett felesége, Ardzsamend Banu és saját maga számára építtette mauzóleumként. Az uralkodó hitvese 36 évesen, 14. gyermeke születése közben halt meg és halálakor már 17 éve a „Mumtaz Mahal” (Palota Fénye) nevet viselte. Az épületet, szomorú történet miatt, az örökkévalóság arcának könnycseppjeként is szokták emlegetni.
A történet szerint a Tadzs Mahalt 20.000 ember 22 évig építette. 1653-ban készült el a mű, melyet 1983-ban az UNESCO a világörökség részévé nyilvánított.
Az uralkodó fia 1658-ban foglalta el a trónt, apját haláláig – a Delhiben található vörös erődhöz hasonló – az agrai erődben tartotta fogva, ahonnan kárpótlásként csodálatos kilátás nyílt a Tadzs Mahal épületére.
A Tadzs Mahal másik története
Később, az előttünk álló éjszakai vonatozás alkalmával megismert indiai fiatalember elmesélte, hogy a Tadzs Mahalnak van egy másik – indiaiak által ismert – története is. A muzulmánok ugyanis általában nem építettek mauzóleumot egy folyó partjára, így valószínűbb, hogy az épület eredetileg hindu templom volt, melyet aztán Sáh Dzsahán szultán megvásárolt és átalakíttatott. Ezt támasztja alá az is, hogy állítólag a levegőből a mauzóleum tetején világosan kivehető az om motívum, melynek jelentése „amit keresel, az létezik”.
Újdonsült ismerősünk azt is elmondta, hogy az indiai embereket nem érdekli, hogy a külföldiek mivel azonosítják az épületet, hiszen egy ilyen szép történet csak hozzáad annak értékéhez. Ezt a szomorú szerelmi históriát ráadásul a muzulmánok is szívesen elfogadják, és a béke érdekében nem számít a múlt, vagy az, hogy ki mit gondol.
A néphagyomány szerint van a Tadzs Mahalnak olyan föld alatti része is, ami minden nyilvánosság elől rejtve van, ugyanis senkinek nem lenne jó, ha felszínre kerülnének a föld mélyén rejtőző titkok. Minden jól van úgy, ahogy van, a múltat pedig nem érdemes bolygatni.
A hinduk elfogadását és békés természetét – ezen a történeten túl – mi sem bizonyítja jobban, minthogy India jelképe egy muzulmán építészeti alkotás. A képet tovább árnyalja, hogy a híres Mumbai vérengzést pakisztáni muszlimok követték el, és jelenleg a világ legvédettebb határa India, Pakisztán között található. A hinduk azonban a muzulmán vallás híveit nem egy csoport szélsőséges terroristával azonosítják, vagyis képesek arra, hogy néhány ember tette miatt ne bélyegezzenek meg egy egész vallást, vagy nemzetet.
Az épület belsejében
Nem ugrom tovább előre az időben, még mindig a Tadzs Mahalnál járunk. Vezetőnk elbeszélését követően végre elindultunk, hogy belülről is megtekintsük az épületet. A papucsunkra – kórházakban használatos – cipővédőt húztunk és beálltunk a belépésre várakozók sorába. Természetesen itt is elég hamar – soron kívül – bejutottunk.
Az épületben nem lehetett fényképezni, aminek megszegését nagyon szigorúan büntették. Több biztonsági ember volt a teremben, melynek minden pontjáról szemmel tudták tartani a turistákat, síppal jelezték, ha valami szabálytalanságot észleltek.
Az épület falába gyönyörű ornamentikák, drágakövek, féldrágakövek találhatók. Ezek egy részét sajnos az idők folyamán ellopták, egy része azonban a mai napig fellelhető benne. Olyan csodálatos munkát végeztek az építők, hogyha valaki végighúzza ujját a falon, akkor nem érzi, hogy bármi kiállna belőle. A minták és a kövek teljesen a fal síkjában, abba tökéletesen belesimulva helyezkednek el. Az épület hagymakupolája az eget, alaprajza pedig a földet jelképezi.
Az épületben sötét volt, középen körbekerítve helyezkedett el Mumtaz Mahal sírboltja, melyből alig lehetett látni valamit. Hozzá kellett nyomnom arcomat a márványból készült kerítéshez, melyen csak a faragványok között lehetett átkukucskálni. Az épület belseje számomra nyomasztó volt, tényleg az az érzésem támadt, mintha kriptában járkálnék. Ezt enyhítette, hogy a biztonsági őrök elemlámpájukkal többször körbe sétáltak és átvilágították a falban található drágaköveket, melyek átlátszósága bizonyította eredetiségüket. A zöld, kék, vörös minden árnyalata megfigyelhető volt, csodálatos látványt nyújtott a köveken játszadozó lámpafény.
Fényképezés a Jamunáról
Sokat nem időztünk, hiszen közeledett a naplemente és még a Jamuna folyó irányából is szerettünk volna néhány felvételt készíteni az épületről. Hamarosan elhagytuk a Tadzs Mahalt és a falakon kívül indultunk a folyópartra, ahová igyekeztünk naplemente előtt megérkezni.
Közben az első embernél jelentkezett a híres indiai "gyomorrontás", ami kicsit lassította haladásunkat. Biztosan nem sokan mondhatják el magukról, hogy körbe hányták a világörökség eme csodáját, bár szegény csoporttársamat elnézve, valószínűleg ő is szívesen kihagyta volna ezt az élményt.
Az örökkévalóság arcának könnycseppje a lemenő nap fényében csodálatos látványt nyújtott, igazán jó fényképet – elegendő természetes fény hiányában – azonban nem sikerült készíteni. Egy kis csónakban kuporogtunk, alig mertünk megmozdulni, nehogy felbillenjünk, már a beszállás is szervezett rendben történt. Kb. negyedórát töltöttünk a vízen, az elénk táruló kép pedig mindenért kárpótolt és a felvételeket a szívünkbe tárolva vittük magunkkal tovább.
Shopping
Visszafelé úton több apró üzletbe betértünk, néhányan hűtőmágnest, vagy kristályból, kőből, csontból készült ajándéktárgyakat vásároltak. Érdemes volt alkudni, az induló árnak sokszor töredékéért meg lehetett vásárolni a kinézett ajándéktárgyakat. Itt az alkudozás – csakúgy, mint az arab világban – a játék része, kicsit a pókerre emlékeztet. Jó, ha nem látják rajtad az érdeklődést, és bármire nemet tudsz mondani, mert akkor nyert ügyed van. Vezetőnk szerencsére előre tájékoztatott, hogy szerinte minek mi a reális értéke, így mindig kedvező alkupozícióból indultunk. Ha valamire nemet mondtunk, soha nem hagyták, hogy elhagyjuk az üzletet, már újabb ajánlattal kiabáltak utánunk.
Az általunk megvásárolt hűtőmágnesek vételára 600 rúpiáról indult, végül 300 rúpiát adtunk érte. Tovább is folytathattuk volna az alkudozást, de sietnünk kellett, tudtuk azonban, hogy ezzel az összeggel eladónk maximálisan jól járt.
Fotósunk felbukkanása
Legnagyobb meglepetésünkre fényképészünk buszunk mellett támasztotta robogóját és mosolyogva mutogatta a kinyomtatott képeket. Vezetőnknek igaza volt, mindenki időben megkapta és kifizette a megrendelt felvételeket. Nem tudom, hogy csinálta, de észrevétlenül a csoport minden tagjáról készített fényképeket, amelyeket – néhány extra rúpia reményében – szintén eladásra kínált. Nekünk több tucat felvétel volt a fényképezőn, így nem éltünk a vásárlás adta lehetőséggel, amit fényképészünk csalódottan vett tudomásul.
Végül elköszöntünk Agrától, felszálltunk buszunkra és indultunk tovább a vasútállomásra, hogy elfoglaljuk éjszakai szállásunkat, mely alvás közben következő állomásunk irányába repít majd bennünket.
Végül több órás késéssel érkeztünk Varanasziba, India spirituális fővárosába, de erről majd egy következő történetben mesélek tovább…
Utolsó kommentek